Dr. Baracsi Katalin
LL.M családjogi szakjogász, LL.M
infokommunikációs szakjogász
Abacusan Stúdió
Magyarország
A most felnövekvő generáció számára az online térben való létezés teljesen természetes dolog. A pedagógusoknak abban kell segíteni őket, hogy korosztályuknak megfelelő minőségi tartalmakhoz, élményekhez jussanak, képessé váljanak a kockázatos helyzetek felismerésére és a segítségkérésre, segítségnyújtásra. A digitális intelligencia fogalmával összhangban a foglalkozások segítenek olyan szociális, érzelmi és kognitív képességek megszerzésében, amelyek a digitális élet nélkülözhetetlen kellékei. Tudás, készségek és képességek arra, hogy az egyén érzékelje, adaptálja mások érzéseit vagy szabályozza mások viselkedését ahhoz, hogy meg tudjon küzdeni a digitális tér kihívásaival és szükségleteivel. A foglalkozások úgy kerültek kialakításra, hogy személyes jelenléti és/vagy online jelenléti formában önálló is megtarthatóak legyenek. A leírások a pedagógusokat abban segítik, hogy képessé váljanak önállóan a digitális médiaműveltség témakörébe tartozó foglalkozások megtartására.
No Hate
Online gyűlöletbeszéd és személyiségi jogok védelme
A foglalkozás célja: A gyűlöletbeszéd elméleti hátterének megismerése. A diákok figyelmének felhívása az emberi jogokra, az emberi méltóság fontosságára és az egymás iránti tiszteletre.
Gyakorlatok
1. gyakorlat (15’)
Emberi jogok. Vetítsük ki, adjuk kézbe az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának összefoglaló listáját. Először kérjünk meg mindenkit, hogy saját maga számára válassza ki a három legfontosabb jogot, majd alkossunk párokat és közösen válasszák ki a mindkettőjük által elfogadható három legfontosabb jogot, majd alkossunk nagyobb (5-6 fős) csoportokat, ahol már a nagyobb csoportnak kell kiválasztani a három legfontosabbat. A feladat zárásaként a csoportokból válasszunk ki képviselőket, akiket egy utolsó körre összeeresztve az egyetlen, legfontosabb emberi jog kiválasztására kérjünk meg.
A feladathoz és a teljes témakör feldolgozásához szükséges háttéranyag: Böngésző kézikönyv – https://rm.coe.int/16806f9ac6
Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának kivonatos listáját ugyanezen kiadvány 204. oldalán található.
2. gyakorlat (15’)
Osszuk 3-5 fős csoportokba résztvevőket és kérjük meg őket, hogy szedjék össze csomagolópapír vagy jamboard felületen a legfontosabb tudnivalókat a személyes adatokról és a személyiségi jogokról az online térben. A csoportok mutassák be egymásnak az összegyűjtött információkat. A foglalkozásvezető a csoport bemutatások után foglalja össze az elhangzottakat, ahol szükséges tegyen kiegészítéseket.
3. gyakorlat (10’)
Mutassa be a résztvevőknek a No Hate kampányt a No Hate nindzsa ( https://www.youtube.com/watch?v=kp7ww3KvccE ) című kisfilm segítségével. Post-it vagy menti.com használatával írják fel a fiatalok a számukra fontos szavakat, kifejezéseket a filmből.
Dr. Baracsi Katalin
LL.M családjogi szakjogász, LL.M
infokommunikációs szakjogász
Abacusan Stúdió
Magyarország
A most felnövekvő generáció számára az online térben való létezés teljesen természetes dolog. A pedagógusoknak abban kell segíteni őket, hogy korosztályuknak megfelelő minőségi tartalmakhoz, élményekhez jussanak, képessé váljanak a kockázatos helyzetek felismerésére és a segítségkérésre, segítségnyújtásra. A digitális intelligencia fogalmával összhangban a foglalkozások segítenek olyan szociális, érzelmi és kognitív képességek megszerzésében, amelyek a digitális élet nélkülözhetetlen kellékei. Tudás, készségek és képességek arra, hogy az egyén érzékelje, adaptálja mások érzéseit vagy szabályozza mások viselkedését ahhoz, hogy meg tudjon küzdeni a digitális tér kihívásaival és szükségleteivel. A foglalkozások úgy kerültek kialakításra, hogy személyes jelenléti és/vagy online jelenléti formában önálló is megtarthatóak legyenek. A leírások a pedagógusokat abban segítik, hogy képessé váljanak önállóan a digitális médiaműveltség témakörébe tartozó foglalkozások megtartására.
No Hate
Online gyűlöletbeszéd és személyiségi jogok védelme
A foglalkozás célja: A gyűlöletbeszéd elméleti hátterének megismerése. A diákok figyelmének felhívása az emberi jogokra, az emberi méltóság fontosságára és az egymás iránti tiszteletre.
Gyakorlatok
1. gyakorlat (15’)
Emberi jogok. Vetítsük ki, adjuk kézbe az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának összefoglaló listáját. Először kérjünk meg mindenkit, hogy saját maga számára válassza ki a három legfontosabb jogot, majd alkossunk párokat és közösen válasszák ki a mindkettőjük által elfogadható három legfontosabb jogot, majd alkossunk nagyobb (5-6 fős) csoportokat, ahol már a nagyobb csoportnak kell kiválasztani a három legfontosabbat. A feladat zárásaként a csoportokból válasszunk ki képviselőket, akiket egy utolsó körre összeeresztve az egyetlen, legfontosabb emberi jog kiválasztására kérjünk meg.
A feladathoz és a teljes témakör feldolgozásához szükséges háttéranyag: Böngésző kézikönyv – https://rm.coe.int/16806f9ac6
Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának kivonatos listáját ugyanezen kiadvány 204. oldalán található.
2. gyakorlat (15’)
Osszuk 3-5 fős csoportokba résztvevőket és kérjük meg őket, hogy szedjék össze csomagolópapír vagy jamboard felületen a legfontosabb tudnivalókat a személyes adatokról és a személyiségi jogokról az online térben. A csoportok mutassák be egymásnak az összegyűjtött információkat. A foglalkozásvezető a csoport bemutatások után foglalja össze az elhangzottakat, ahol szükséges tegyen kiegészítéseket.
3. gyakorlat (10’)
Mutassa be a résztvevőknek a No Hate kampányt a No Hate nindzsa ( https://www.youtube.com/watch?v=kp7ww3KvccE ) című kisfilm segítségével. Post-it vagy menti.com használatával írják fel a fiatalok a számukra fontos szavakat, kifejezéseket a filmből.